Téma: Alexander Dubček – recenzia

Autor: Marek Duda | 6.6.2012 o 22:45 | (upravené 6.6.2012 o 22:53) Karma článku: 5,04 | Prečítané:  468x

Každá kniha dokáže človeku niečo povedať. Niektoré sú vyslovene ťažké, iné sa čítajú s ľahkosťou. Niektoré si kupujeme, kvôli zaujímavému titulu alebo obálky, ktorá v dnešnej dobe, kedy je čítanie "papierových" verzií kníh na ústupe. Niekedy je dobré staviť na skúseného autora, ktorý nám už čo-to cez svoje výtvory povedal a je to pre nás príťažlivé, sympatické, skrátka je to podľa nášho gusta. Nepatrím k hltačom kníh, ale iba takým priemerným čitateľom, ktorý nečíta všetko, čo mu príde pod ruku. Niektorým knihám dávam druhé, tretie a niekedy aj ix-té šance na to, aby ma zaujali. Už mám odskúšané, že väčšina kníh je do stej strany nezáživná a až potom nastáva zlom, kedy už poznáme osoby a obsadenie kníh a vieme sa v tomto zorientovať, kto je na akej strane barikády. Potom je to už v pohode, lebo sa do knihy často začítame a večery si už nevieme ani len predstaviť bez toho, aby sme pri našej obľúbenej knižnej postave zaspávali a niekedy aj fakticky zaspali. Často mi to pripomína scénu malého Bastiana z Nekonečného príbehu, kedy sa zasníval na poschodí Antikvariátu pri Veľkom príbehu.

Knihu s titulom Téma: Alexander Dubček napísal pán Antonín Benčík. Pred čítaním tejto knihy som si prečítal od pána Jozefa Banáša titul Zastavte Dubčeka, ďalší titul Nádej zomiera posledná - Z pamätí Alexandra Dubčeka, ktoré literárne a edične spracoval Jiří Hochman, a posledný titul od Karola Kállaya Alexander Dubček - Posledná kapitola. Každá kniha je rozdielne spracovaná avšak má svoj spoločný menovateľ. A to je úcta k štátnikovi svetového významu. Tak ako každý sme iba človek, tak aj pán Alexander Dubček mal svoje chyby.

Autor spracoval knihu formou dobových dokumentov, ktoré sú nevyvrátiteľným historickým podkladom na objektívne zhodnotenie našich pohnutých dejín. Vďaka tomu je táto kniha objektívna v každom ohľade. Je to v podstate knižný "dokumentárny film". Ak Vás zaujíma nedávna politická história Československa, tak si prídete na svoje. Nie je to kniha pre každého čitateľa, lebo nie každý ju dokáže dočítať do konca. Avšak je to asi to najpravdivejšie svedectvo doby, ktorá je pre náš národ kontroverzná dodnes. Sú tam pravdy, omyly, prešľapy, politikárčenie, skrátka všetko, čo sa od šesťdesiatych rokov až do začiatku devätdesiatych rokov v našej politike udialo.

Autor dáva čitateľovi možnosť vytvorenia si vlastného úsudku, nikam ho nezavádza, nijako neprikrášľuje veci a udalosti. Je to fakt kniha, ktorú možno nedočítate dokonca, ale určite nám prinesie množstvo informácii, ktoré nám pomôžu pochopiť našu minulosť a pozerať na veci s otvorenou mysľou.

Mne sa to čítalo ľahko vzhľadom na to, že politika nedávnej doby ma dodnes zaujíma a táto forma akýchsi dobových dokumentov bola pre mňa osobne príťažlivá. Okrem toho už ako som v úvode spomínal nie je to prvý titul s touto témou, ktorý som čítal a musím povedať, že táto kniha bola vzhľadom na všetky predchádzajúce najviac popisnou a vysvetľujúcou. Každý večer som sa tešil na dobrodružstvo čítania, ktoré mi táto kniha maximálne sprostredkovala. Vrelo odporúčam všetkým, ktorí sú zvedaví na pravdu o politike a politikoch tej doby.

Populisti získajú, euro môže skončiť. O čom rozhodli Taliani

V Rakúsku populizmus prehral, v Taliansku mu môže rezignácia premiéra pomôcť. Neúspešné referendum vystrašilo trhy.