Načo sú nam trendy?

Autor: Marek Duda | 6.7.2013 o 18:10 | Karma článku: 8,22 | Prečítané:  641x

Myslím trendy všeobecne, v móde,v autách a hračkách detských aj dospeláckych. Trendy nás vedú ku konzumnému správaniu. Nútia nás nakupovať a o chvíľu tie isté veci zase vyhadzovať  a znovu nakúpiť ďalšie. A tento prístup sa dosť škaredo podpisuje na stave nášho životného prostredia.Rýchle striedanie trendov je pomerne nový  výmysel. Keď si vezmete históriu obliekania, jednotlivé štýly obliekania sa udržali sto, dvesto rokov aj viac. Móda sa menila len veľmi pomaly. Preto si môžeme v múzeu pozrieť ako sa ľudia obliekali v období gotiky, baroka, renesancie. V 20. storočí sa tieto obdobia jednotlivých módnych štýlov začali skracovať, ale vedeli sa udržať aspoň desaťročie. Vieme si predstaviť  30. roky alebo 60. roky, ako sa ľudia obliekali. No v súšasnej dobe je prapodivné to,  že striedanie trendov sa zrýchlilo tak, že hračky ktoré ste kúpili ďeťom minulé leto už nie su v kurze a s oblečením a ostatnými vecami je to podobne.

Trend je hra, ktorú nás naučili hrať predajcovia. Oni z toho majú zisk, ale čo z toho máme my? Plný byt vecí, ktoré nakupujeme  a zahadzujeme, zničené životné prostredie z ktorého vyplýva aj naše chatrné zdravie. A väčšina z nás je aj 16 hodín denne v práci, aby sme udržali krok s trendami. Už nie sme v práci preto, aby sme uživili deti, ale aby sme uživili, trendy-hračkárske a módne koncerny, mobilných operátorov, výrobcov techniky a všetky životne dôležité zbytočnosti. Hračkársky priemysel doslova zneužíva bezbrannosť  detí voči reklame. Deti nevnímajú, že reklama je len biznis, oni tej reklame naozaj dôverujú. Veľa rodičov sa obáva, že ak dieťa nebude mať také hračky aké sú práve v móde, tak ho rovesníci odmietnu a z neho vyrastie outsider  s obrovskou traumou s detstva. Je to podľa mňa zbytočná obava, lebo my sme so súrodencami zažili takéto detstvo. Neboli financie na to, aby sme mali také hračky a oblečenie ako deti naokolo. Áno, museli sme sa vyrovnať s tým, že niektoré veci jednoducho nikdy nebudeme mať  a zažili sme neraz  aj výsmech zo strany rovesníkov ale táto skúsenosť mi po duchovnej stránke strašne veľa dala. Človek si uvedomil úplne iné hodnoty a nie je tak fixovaný na hmotné veci. Je to veľmi oslobodzujúci zážitok. A ak by bola šanca prežiť takéto detstvo ešte raz, určite si to zopakujem.

Tak na čo sú nám trendy? Na nič. My ich nepotrebujeme, ale oni potrebujú nás. Teda konkrétne potrebujú naše peniaze. Z ich strany je to taká láska z rozumu. My nemusíme byť otrokmi trendov. Môžeme byť pokojne antitrendoví. Otázka je, či máme na to guráž. Keď chceme byť  slobodní, musíme byť neposlušní. Nenosiť uniformu, ktorú nám na toto leto predpísal nejaký návrhár, či dizajnér. Prečo by ste nemohli nosiť sveter po babke, keď sa vám páči? Mimochodom staré veci majú oproti novým veciam niečo navyše. Majú svoj príbeh, majú dušu. Prečo by ste nemohli jazdiť na starom aute, keď ho máte radi? Reklama nám nemusí hovoriť, čo potrebujeme a čo musíme mať aby sme boli spokojní. Niekedy sa stačí trochu stíšiť, upokojiť, pozrieť sa do srdiečka a zistíme, že to čo naozaj potrebujeme nemusíme nikde kupovať.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Populisti získajú, euro môže skončiť. O čom rozhodli Taliani

V Rakúsku populizmus prehral, v Taliansku mu môže rezignácia premiéra pomôcť. Neúspešné referendum vystrašilo trhy.

KOMENTÁRE

Renzi dal sám sebe mat. Dostala ho aj Európa?

Taliansky výsledok je politicky nepomerne ďalekonosnejší než rakúsky.

BLOG MIROSLAVA BEBLAVÉHO

Beblavý: Porušil Lajčák pri Evke zákon? Takmer s istotou

Dôležité je, či bol porušený verejný záujem.


Už ste čítali?