reklama

Kam to speje v Číne

Prednedávnom moja kamarátka navštívila Čínu ako členka folklórneho súboru. Boli sme strašne zvedaví, ako to v tej Číne vyzerá, tak sme ju vyspovedali. Ale z toho čo sme sa dozvedeli sme ostali doslova v šoku. Tak teda tu je jej zážitok z Číny:

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Navštívila som mesto na juhovýchode Číny pri Tichom oceáne – Hang zhou. Toto mesto patrí medzi menšie čínske mestá – má iba 9,5 milióna obyvateľov a to, že patrí medzi „menšie“ mestá som pochopila, keď sa ma naša sprievodkyňa pýtala, koľko má naša krajina obyvateľov. Keď som jej povedala, že asi 5,5 milióna, tak si myslela, že som nepochopila jej otázku, a že sa nepýta aké veľké je moje mesto, ale štát z ktorého pochádzam. Všetci z nášho súboru, sme sa svorne tešili, ako si vo veľkej Číne nakúpime lacné výrobky, keďže sme predpokladali, že budú určite lacnejšie ako veci z „číňakov“ u nás. Nastalo však prekvapenie, že ceny sú rovnaké alebo vyššie ako u nás. Čo však stojí v Číne najviac je fľašková voda. Jeden z najbohatších ľudí v Číne obchoduje s vodou vo fľašiach. Je to preto, že voda z vodovodu nie je pitná, a aj tá vo fľašiach zanecháva v ústach nepríjemnú pachuť. Voda, ktorú som bola nútená si kúpiť ma stála 2 dcl 3.30 €. Takže som veľmi skoro prešla na pitie Coca-coly, lebo tá je lacnejšia. Ako sme sa dozvedeli spodné vody v Číne sú úplne otrávené, čo Číňania berú ako fakt, s ktorým sa už nedá nič robiť. Ani keby „povypínali“ všetky svoje fabriky voda zostane ešte stovky rokov nepitná. S čím ešte majú možnosť niečo urobiť je vzduch. Vzduch je nedýchateľný. Keď je vyhlásený 4. stupeň znečistenia, nemôžu vychádzať z domu bez masky. Ľudia zo Šanghaja sa však chodia do Hang zhou nadýchať čerstvého vzduchu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mali sme možnosť rozprávať sa so slovenským generálnym konzulom, ktorý nám povedal, že 20 rokov prudkého a neekologického hospodárskeho rozvoja bolo zaplatené úplným znečistením životného prostredia. Sťažoval sa na to, že často sám trpí chorobami horných dýchacích ciest spôsobeným znečisteným vzduchom. Najvyššia vrstva obyvateľstva v Číne nežije ako Číňania, žije ako Európania. Nechávajú si dovážať jedlo vypestované a dovezené z Európy, pijú európske vína, oblečenie si dovážajú z Európy a snažia sa žiť európskym štýlom života. Snom väčšiny Číňanov je odísť z Číny, najlepšie do úžasnej Európy, kde sa ešte dá žiť. „

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Táto situácia sa naozaj nedá nazvať inak ako apokalypsa. Je to smutné, ale zároveň je to pre nás ponaučenie, že máme sa starať o svoje životné prostredie kým ešte máme čo dýchať a piť. Neekologická výroba je lacná ale platí sa za ňu zdravím. Preto je veľmi dôležité, rozmýšľať aký dopad ma na životné prostredie, to čo vyrábam a to čo kupujem. Každý človek, každý deň vyvíja nejakú činnosť, mení svet, veci a ľudí okolo seba a je iba na ňom či ich mení k horšiemu alebo k lepšiemu. Ale situácia v Číne nám jasne hovorí, že ekologický životný štýl má zmysel.

Autori: Martina Pivolusková, Marek Duda

Marek Duda

Marek Duda

Bloger 
  • Počet článkov:  64
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Moje životné heslo je: "Je mi jedno, či človek má 10 alebo 100 rokov, ak ma dokáže niečo naučiť som rád, že som ho spoznal." Človek po tridsiatke začne vnímať prostredie, v ktorom žije trochu ináč ako dovtedy. Preto sa zaujímam o komunálnu politiku a v tohtoročných komunálnych voľbách kandidujem na poslanca do Mestského zastupiteľstva v Poprade. Zoznam autorových rubrík:  UmenieSekretárŠpajzkaDivadelné pocityPráci česťSúkromnéNezaradenéEkohračkyGaléria (ne)slávnych umelcov

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu