reklama

Eko-túr Slovensko

Určite ste všetci zvedaví, čo to je vlastne za názov a čo sa za ním skrýva. Dosť dlho som zvažoval, či zvládnem výjsť z bežného pohodlia ľudského štandardu a urobím niečo, čo je spojením pokory, lásky, obety, nepohodlia a možno niekomu prídem ako úplne nenormálny človek (chcel som použiť slovo šialený, ale to je tak škaredé slovo, že by som ho hneď priradil k bežným nadávkam). Minule som videl sparťanské preteky podotýkam dospelých žien a mužov. Všetci boli šťastní, že mohli siahnuť až na dno svojich fyzických a psychických síl, aby dosiahli víťazstvo sami nad sebou. Poviem Vám pravdu,

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

že mi to prišlo divné. Z núdze cnosť sa to volá, keď človek z nedostatku zdrojov (hocijakých - nemusia to byť nutne peniaze) rieši veci v živote inak ako bol zvyknutý. 

Keď som sa minulého roku zúčastnil nejakých niekoľko akcií (rozumej trhy, jarmoky, a iné akcie), tak som za najväčší osobný handicap považoval to, že nie som motorizovaná jednotka. Občas sa pritrafila akcia, kde ma hodil bráško aj vyzdvihol alebo som tam bol s kámoškou, ktorá motorizovaná je. Inak som sa zúčastnil iba akcií, kde som si nepotreboval (pravdupovediac ani som nemal možnosť) prístrešok a stôl na predaj. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Čo sa zmenilo?

Ani tento rok nie som motorizovaný, ale snažil som sa s tým vyrovnať najlepšie ako len môžem. Pribudol mi stánok, ktorý nie je až taký ťažký aby som si ho neodniesol na chrbte, príde mi čoskoro stolík, ktorý jednoducho zbalím do malého púzdra a kúpil som si cestovnú tašku na kolieskach, aby som to mal jednoduchšie. 

Chcel by som určite sa tohto roku dopracovať aj k "motoriku", ale momentálne je to pre mňa nedostupná záležitosť. Čo však považujem za obrovský úspech od minulého roku, že mám aspoň to, čo mám, lebo minulého roku som to nemal. Tovaru je dosť, tak už len tešiť sa zo stretnutí s ľuďmi po všetkých možných mestách na Slovensku a vysvetliť im, že nepotrebujeme mať všetko, čo vidíme. Múdre je kupovať veci, ktoré nemajú iba jedno využitie typu som a viem, ale hľadať hlbší zmysel vecí a ich prínos pre prírodu. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čo sa môže zmeniť?

V prvom rade náš postoj k životu. Niekedy sa robili veci z kvalitných materiálov, ktoré vydržali tak dlho, že sme si ich obľúbili. Doteraz máme doma storočné smaltované misky s kvietkami, v ktorých rád pripravujem jedlo, koláče alebo si ich občas iba tak prezriem aké sú krásne a stále ich môžem používať. Už dávno som pochopil, že všetko čo bolo kedysi z kvalitných materiálov nahradili dnes plasty, chemické napodobeniny kovov, ktoré vyzerajú síce dobre, miestami až veľmi dobre, ale majú jednu obrovsku nevýhodu. Všetky sú na jedno použitie, maximálne na dva roky. Niekedy aj ten plast bol kvalitnejší. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Doba šetrenia?

Dnes vnímam všetko naokolo, že tam kde boli niekedy kvalitné komponenty, tak v rámci úspory ich nahradili nekvalitné s krátkou dobou životnosti. Avšak paradoxne rovnako drahé ako boli tie kvalitné. Ich mechanické vlastnosti a odolnosť je diskutabilná. Heslá na obranu sú: chceme udržať zamestnanosť, musíme šetriť, sú to najnovšie trendy v priemysle, vlastnosti týchto materiálov sú ďaleko vyššie ako tie staré. Mám iba jeden príklad za všetky. Prečo staré veci vyhadzujeme iba preto, aby sme si vyhodili niečo zo svojho vnútra, a tak pripravili miesto na niečo nové, ktoré sa nám páči iba tým, že je iné a majú ho všetci. Hĺbku vecí obsiahneme vtedy, keď sa na nich pozrieme z iného uhlu pohľadu. Môj je ten EKO. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

EKO-prístup

Budúcnosť vidím iba v návrate do minulosti. Jedného dňa všetci budeme jesť kvalitné jedlá za cenu dnešných nekvalitných. Budeme si vyberať kvalitné veci a nekvalitné sa prestanú vyrábať. Kým som nepochopil o čom je ekológia a ekobiznis mi to prišlo ako módny výstrelok, ako niečo nenormálne. Lebo som poznal iba veci, ktoré boli naozaj nenormálne a považoval som ich za normálne. Keď vidíte obrovské smradľavé smetisko plné plastu, ktorý tam medzičasom vytvoril umelý plastový kopec, tak Vás to poznačí. Keď vidíte, že malé dieťa má 100 plastových a elektronických hračiek, tak Vás to poznačí.

Keď pripravujete jedlo v plastových nádobách, ktoré časom zmenia farbu na nepríjemnú, alebo sa plast odlupuje, tak Vás to poznačí. Keď si sadnete do auta, kde ste od podlahy až po strop obkolesení plastom, tak Vás to poznačí. Keď píšem tento článok, tak si spomínam na starý písací stroj Consul, a jeho dômyselné mechanizmy, krásny zvuk, ťukot, a cinknutie na konci riadka a porovnám si to, že pozerám na plastovú obrazovku, píšem na plastovej klávesnici, používam plastovú myš, mám plastové reproduktory, tlačím veci na plastovej tlačiarni a všetko okolo mňa za posledných 15 rokov je z plastu, tak by som to rád zmenil. 
 

Minule som bol v jednom kostole, tam nič nebolo z plastu. Starý, krásny organ bol z dreva, kovu, kože, slonoviny a sádry. Človek nie je plastový, je živý a potrebuje sa obklopovať živými materiálmi. Musíme sa naučiť, že keď máme v lese 100 stromov, tak môžeme vyrúbať maximálne 10 stromov a zároveň musíme vysadiť ďalších 10, aby životný cyklus lesa mohol byť zachovaný. S tým je spojená aj skromnosť, pokora, láska, obeta a nepohodlie. Nemusíme mať všetko teraz. Čas čakania má svoju dôležitosť. 

Keď som pred 10-timi rokmi prišiel ku kámošovi na návštevu býval v dvojizbovom byte v podnájme, kde mal iba spálňu a v obývačke rozprestretý koberec. Bavili sme sa na tom koberci a bolo nám fajn. Jazdil na ojazdenom Peugeote. Po 8-tich rokoch som ho opäť navštívil. Býval v štvorizbovom byte, kompletne zariadenom, dokonca obývačka už bola vymenená. Jazdil na zánovnom Audi a stal sa z neho veľmi neochotný človek, ktorý všetko, vždy a všade potreboval patrične okomentovať a dourážať každého, kto nemal viac ako on. Kde nastala tá chyba? Dostal zadarmo viac ako vedel spracovať. Preto je dôležité nielen čo kupujeme, ale aký to môže mať dopad. Skúsme sa nad tým zamyslieť. 

Marek Duda

Marek Duda

Bloger 
  • Počet článkov:  64
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Moje životné heslo je: "Je mi jedno, či človek má 10 alebo 100 rokov, ak ma dokáže niečo naučiť som rád, že som ho spoznal." Človek po tridsiatke začne vnímať prostredie, v ktorom žije trochu ináč ako dovtedy. Preto sa zaujímam o komunálnu politiku a v tohtoročných komunálnych voľbách kandidujem na poslanca do Mestského zastupiteľstva v Poprade. Zoznam autorových rubrík:  UmenieSekretárŠpajzkaDivadelné pocityPráci česťSúkromnéNezaradenéEkohračkyGaléria (ne)slávnych umelcov

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu